lördag 7 mars 2015

Köttfärspaj med fetaost

Ingredienser

12 personer

Deg:

250 g smör
3 msk vatten
6 dl vetemjöl, (300 g)
2 dl grahamsmjöl

Fyllning:

800 g lammfärs, eller nötfärs
200 g fetaost
2 förpackningar krossade tomater, (500g)
4 klyftor vitlök
1 msk oregano
0,5 dl tomatpuré
250 g körsbärstomater
3 st gula lökar
2 tärningar köttbuljong
4 dl ost, riven
1 burk oliver, kalamata utan kärnor (290 g)
2 msk rapsolja
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar, nymald
Tillbehör:
  sallad
  yoghurt, vitlökskryddad matyoghurt
Garnering:
  oregano, färsk
Gör så här:
  1. Hacka samman de båda mjölsorterna och smöret, skuret i mindre bitar, gärna i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en långpanna, ca 30 x 40 cm. Låt pannan stå i kylskåpet ca 30 min.
  2. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i oljan ca 5 min. Tillsätt färsen och låt steka med tills den blivit smulig och fått fin färg. Krydda med salt och peppar. Tillsätt tomatkross och  puré och smula i buljongtärningarna. Låt puttra utan lock ca 15 min. Krydda med oregano.
  3. Skär fetaosten i kuber och låt oliverna rinna av.
  4. Sätt ugnen på 225°. Nagga och förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Häll färsröran i pajskalet och stick i fetaost, oliver och halverade tomater. Strö över osten.
  5. Grädda mitt i ugnen 15-20 min tills pajen fått fin färg. Garnera med oregano. Servera med en stor skål sallad och gärna en klick vitlökskryddad yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar