lördag 7 mars 2015

Champinjonsoppa med tapenadesticks

Ingredienser

4 portioner

1/2 tsk salt
2 msk smör
8 dl vatten
1+1 vitlöksklyfta
1 liten gul lök
1 tsk kinesisk soja
1 msk tomatpuré
400 g champinjoner
2 grönsaksbuljongtärningar
1/2 kruka timjan
2 dl lätt crème faiche

Tillbehör
4 msk tapenade
1/2 kruka timjan
8 skivor surdegsbröd (á 50 g)

 

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Ansa och skiva champinjonerna. Skala och hacka lök och 1 vitlöksklyfta. Finhacka timjanen. Fräs champinjoner, lök och vitlök i smör ca 5 min. Tillsätt tomatpuré, timjan och salt. Fräs ytterligare ca 1 minut. Häll på vatten och tillsätt buljongtärningar. Koka upp och låt koka under lock ca 10 min.
  2. Lägg bröden på en plåt och rosta dem mitt i ugnen ca 8 min. Skala och halvera 1 vitlöksklyfta på mitten och gnid snittytan mot brödet. Bred på tapenade.
  3. Blanda ner crème fraiche och soja i soppan och mixa den slät med mixerstav. Låt sjuda ytterligare ca 5 min. Toppa med timjan och servera med tapenadesticksen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar