tisdag 26 oktober 2021

Röding med smörstekt svartrot, gräddkokt kål och trattkantareller

 Ingredienser
4 personer

    4 rödingfiléer - (à 150 g)
    1 msk olivolja
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar - nymald

Gräddkokt spetskål

    200 g spetskål
    200 g grönkål
    1 msk smör
    2 dl vispgrädde
    1 msk citron - pressad
    0,5 tsk salt
    1 krm svartpeppar - nymald

Svartrötter

    400 g svartrötter
    1 msk citron - pressad
    1 msk smör
    0,5 tsk salt
    1 krm svartpeppar - nymald

Svamp

    300 g trattkantareller
    1 msk smör
    2 krm salt

Garnering

    dill
    vattenkrasse 


Röding: Sätt ugnen på 175°. Putsa rödingen och smörj en plåt med olja. Salta och peppra fisken. Lägg fisken på plåten med skinnsidan uppåt. Stek mitt i ugnen ca 10 min. Dra bort skinnet före servering.

Gräddkokt kål: Strimla kålen och fräs den snabbt i smör i stekpannan. Tillsätt grädden och koka ihop till simmig konsistens, ca 3 min. Blanda i citronsaften. Krydda med salt och peppar.

Svartrötter: Skala svartrötterna och skär dem i bitar på snedden. Stek i smör ca 5 min. Krydda med salt och peppar.

Svamp: Stek svampen i smör ca 5 min.  Krydda med salt.

Servera fisken upplagd på kålen, lägg på svartrötter och svamp. Toppa med dill och vattenkrasse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar