söndag 16 december 2018

Grönkålspizza med färskost, getost och granatäpple

För 6-8 personer:
2,5 dl vatten
10 g jäst
4 dl vetemjöl, (240 g)
0,5 dl durumvetemjöl
0,5 msk salt
1 msk rapsolja
Topping:
200 g färskost, naturell
200 g getost, t ex chèvre eller svensk getbrie
100 g grönkål
0,5 granatäpple
2 dl valnötter
2 msk honung, flytande
2 msk rapsolja, eller olivolja
1 tsk flingsalt

Blanda kallt vatten, jäst, vetemjöl och durumvete i en matberedare och arbeta degen 3–4 min. Tillsätt saltet och fortsätt arbeta degen 2–3 min. Olja in en bunke med hälften av oljan och lägg i degen. Klappa in resten av oljan på ytan. Låt degen jäsa övertäckt ca 2 timmar.
Sätt ugnen på 250°. Kavla ut degen till en rektangel lika stor som en plåt. Olja in plåten eller lägg på ett bakplåtspapper och lägg på degen. Bred färskosten över pizzan. Smula över getosten. Grädda pizzan mitt i ugnen 8–10 min.
Riv grönkålen i bitar och ta bort stjälkarna. Ta ut pizzan och strö över grönkål och valnötter. Fortsätt grädda 8–10 min.
Peta ut kärnorna ur granatäpplet. Ta ut pizzan och strö över granatäppelkärnor. Ringla över honung och olja. Strö över flingsalt och servera pizzan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar