söndag 16 november 2014

Grönkålspaj med rökt lax

Pajdeg:

1½ dl Solrosfrön
2½ dl Vetemjöl
125 g Smör
½ tsk Salt
1 msk Vatten

Fyllning:

250 g Grönkål (repad)
125 g Riven lagrad ost
300 g Kallrökt lax
2 dl Mjölk
4 ägg
2 krm Svartpeppar
½ tsk Salt

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa solrosfröna med mjöl, smör och salt i en matberedare. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform.

2. Grädda pajskalet i nedre delen av ugnen ca 15 min.

3. Grovhacka grönkålen och förväll i lättsaltat kokande vatten i ca 5 min. Låt rinna av och krama ur. Blanda kål och ost. Skär laxen i bitar. Fördela i pajskalet.

4. Vispa samman ägg, mjölk och salt. Häll äggstanningen i pajskalet och grädda pajen mitt i ugnen ca 25 min. Låt stå 20 min innan den skärs upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar